Tirsdag-Fredag 10-15  Lørdag-Søndag 10-16  Mandag: Stengt        Telefon: 22 28 63 80
Gå tur     Gå på ski      Sykle     Padle      Fiske

Vi ligger i inngangen til Østmarka ved Bogerud øst i Oslo. Østmarka er et friluftsområde hvor du kan gå turer til fots, du kan sykle eller gå på ski om vinteren. Rundt Nøklevann, som tidligere var en av Oslos drikkevannskilder, er det nå mange badesteder og godkjente bålplasser der du kan sette deg ned, ta en dukkert og nyte naturen. Marka får fler og fler venner som setter pris på en avkopling fra hektisk byliv. Her finner du en oppdatert føremelding fra Skiforeningen.

Du kan telte rundt vannet og ta med din egen kano for en tur i herlige omgivelser.
(NB! Vi leier ikke ut kanoer.)

Fiske

Sigbjørn Hogne fikk denne flotte ørreten på litt over en kilo i Nøklevann. Det er Oslomarkas Fiskeadministrasjon som opplyser dette.

Husk Fiskekort!

Det får du kjøpt hos OFA.

NB! Om vinteren kan isen på Nøklevann ha svært varierende tykkelse. Vær forsiktig, du går på eget ansvar.

<Til toppen av siden>

Sigbjørn Hogne med ørret fra Nøklevann.

En fin sykkeltur fra Syklistenes Landsforenings sider:

Barnevennlig familietur rundt Nøklevann

En lett og fin familietur, er veien rundt Nøklevann. Følg Tur 12 forbi Sarabråten og ta av til høyre i første kryss (skiltet til Rustadsaga). Veien går da videre sørover langs vannet og kommer inn på Tur 13 i neste kryss. Vil du slutte sirkelen, tar du opp den bratte bakken etter Rustadsaga, forbi Haraløkka idrettsanlegg til Ulsrudvann og videre til Ulsrud T-bane.

Denne turen har forholdsvis liten stigning og kan by på mye spennende underveis. Fine bademuligheter i Ulsrudvann og Nøklevann. Informativ natursti (Oslo Skogvesen) ved Ulsrudvann. Servering på Rustadsaga. Godkjent bålsted ved Ulsrudvann (øst) og ved Bremsrud, Kattisa og Bråten langs Nøklevann. Ruiner etter en rekke nedlagte husmannsplasser langs turen. Kan du finne tuftene etter Lutdalen, Øvre Bremsrud og Katisa?

Rundturen er ca 10 km. OBS: Mye fotfolk på søndagene. Vis hensyn til hverandre.

Svingbrua på vei til Sarabråten.
(Foto: Even Saugstad) fra boka
"Sykkelturer i Østmarka"

<Til toppen av siden>

Telefon: 22 28 63 80
Send e-post til sissel@rustadsaga.no med spørsmål om eller kommentarer til dette Web-området.